کاربری جاری : مهمان خوش آمدید
 
خانه :: مقتل


مبارزه و شهادت فرزندان ام البنین و برادران حضرت عباس

درباره : حضرت عباس علیه السلام
منبع : پژوهشی نو در بازشناسی مقتل سیدالشهدا ص ۲۰۸

حضرت ابوالفضل وقتی دیدند یاران امام علیه‌السلام کم و کمتر شده و یکی پس از دیگری به شهادت می‌رسند، به برادرانشان عبدالله، جعفر و عثمان گفتند: تُقَدِّمُوا بِنَفسِي اَنْتُم؛ فَحَامُوا عَنْ سِيِّدِكُمْ حَتَّي تَمُوْتُوا دُونَه فَتَقَدِّمُوا جَميعاً فَصَارُوا اِمَامَ الحُسَين علیه‌السلام يَقُونَهُم بِوُجُوهِهِم وَ نُحُورِهِم! اي برادران من! جانم به فداي شما باد پيش بيفتيد! و برويد و جلوي آقای خود، خودتان را سپر و از او حمايت كنيد و از جاي خود حركت نكنيد تا همگي شما در مقابل او كشته شويد و ابو الفرج اصفهانی می‌نویسد فرمودند: تا کشته شدن شما را ببینم و از خدا اجر طلبم که شما را فرزندی نیست. به گزارش سوّمی فرمودند:[1]


ای فرزندان مادرم پیش روید تا من اخلاص شما را در راه خدا و رسول ببینم. زیرا  شما را فرزندی نیست. پسران امّ البنين امر برادر را اطاعت كردند: نخست عبـدالله رفتند و پس از جنگ نمايـاني و به درک فرستادن عدّه‌ای از دشمنان به دست ملعوني به نام هَانِئَ بْنِ ثُبَيْتِ حَضْرَمِي یا عَبْدُ اللَّهِ بْنِ عُقْبَةَ به شهادت رسيدند، سپس جعفر عازم ميدان شدند و پس از به جهنّم فرستادن شماری از دشمنان، جانشان را فداي امامشان كردند. امام باقر علیه‌السلام قاتل او را خَوْ لِيُّ بْنِ يَزِيد[2]معرّفی کرده‌اند و به گزارش دیگری هَانِئَ بْنِ ثُبَيْتِ حَضْرَمِي او را به شهادت رساند و در پایان هم عثمان به ميدان رفتند و بعد از مقاتله دلیرانه به دست خَوْ لِيَّ بْنِ يَزِيدَ أَصْبَحِي به شهادت رسيدند.[3] متأسّفانه در مجالس عزاداری از چهار برادر دیگر امام حسین علیه‌السلام یاد نمی‌شود. پس بهتر است که در کنار روضه حضرت عبّاس با بردن نام آن‌ها توسّل خود را گسترده‌تر و حقّ آنان را نیز ادا کنیم و مردم را نیز با این بزرگواران آشنا کنیم.

 


[1]. گزارش سوّم از سخن امام فقط در کتب  ارشاد، تاریخ الامم والملوک، الکامل فی‌التّاریخ، مُثیرُالاَحزان، مقتل مقرّم، اعلام الوری، تاریخِ حَلَبْ، مقتل جامع، مهیج الأحزان، نفس‌المهموم، بحارالأنوار و دمعةالساکبه آمده است. درمَناقِبِ آلِ ابیطالب، مَقْتَل خوارزمی،  ناسخ التّواریخ نیز هیچ جمله‌ای ذکر نشده است. 

[2].آیت الله شعرانی در نفس المهموم تاکید دارد خَوَّ لِيُّ بْن يَزِيد صحیح است ولی در بعضی مقاتل خَوْ لِيَّ بْنَ يَزِيدَ آمده است.

[3]. تاریخ الامم والملوک ۵/۴۴۸؛ الاخبارالطِوال۳۰۳؛ مقاتل الطالبیین ۸۷ ؛ الفتوح ۵/۱۱۳؛ الارشاد۲/۱۶۲؛ مَقْتَل خوارزمی۲/۳۴؛ مُثیرُالأحْزان ۲۴۶؛ مَناقِبِ آلِ ابیطالب۴/۱۰۷؛ تاریخِ حَلَبْ ۱۵۲؛ الکامل فی‌التّاریخ ۱۱/۱۸۷؛ إعْلام الوَری ۳۴۷؛ قمقام ۴۴۱؛ تَسْلِیَةُ الْمُجالِسْ ۲/۳۰۷؛ بحارالأنوار ۴۵/۳۷؛ جلاءالعیون۵۷۰ ؛ نفس المهموم ۲۸۵؛ ناسخ التّواریخ ۴۷۳؛ مقتل امام حسین ۱۵۹ و۱۶۱؛ منتهی الآمال ۴۵۰؛ مهیج الأحزان ۳۹۸؛ مقتل مقرّم ۲۳۸؛ دمعة الساکبه ۴۰۷؛ مقتل جامع ۱/۸۳۴ . توضیحات: این گزارش در کتب  اخبارالطوال و مقاتل الطالبیین کمی مختصرتر و در الفتوح، مُثیرُالاَحزان، مَقْتَل خوارزمی و مقتل مقرّم کاملاً به اختصار آمده است.